Saturday, April 24, 2010

WELCOME


Welcome dalam bahasa Inggeris. Dalam bahasa Melayunya Selamat Datang. Bahasa Arab pula Ahlan Wasahlan. Namun bukan berkaitan bahasa yang NaZ ingin ceritakan di sini tetapi kisah yang mencuit hati dan juga perasaan NaZ. Yang memberikan pengajaran sedetik di hati NaZ.


Kisah berkaitan filem Hindustan yang NaZ tonton kelmarin. Sekali lagi NaZ tekankan NaZ bukan peminat 'fanatik' filem Hindustan, namun NaZ tertarik dengan elemen-elemen yang diketengahkan terutama sekali yang berkaitan dengan kekeluargaan. Dan inilah kali kedua NaZ mengadaptasikan filem Hindustan dalam bentuk penulisan. Bukannya apa sekadar terdetik di fikiran :P

Kisah kali ini berkaitan dengan seorang pemuda yang 'baik' bernama Rajiv (lakonan Akshay Kumar). Rajiv mempunyai seorang bapa saudara yang bergelar doktor perubatan, Dr. Gungrhoo. Dr. Gungrhoo ini amat merisaukan nasib anak saudaranya Rajiv kerana masih belum berkahwin waima mempunyai teman istimewa. Sedaya upayanya diusahakan keluarga dan gadis yang 'baik' untuk dijodohkan dengan Rajiv.

Maka bertemulah Dr. Gungrhoo secara tidak sengaja (walaupun disengajakan oleh Majnu Bhai , seorang penjahat lakonan Anil Kapoor) dengan abangnya, Nana Patekar (lupa pula wataknya dalam filem ini) seorang penjahat juga tetapi pandai memainkan pelbagai watak walaupun sebagai orang yang berbudi bahasa. Pertemuan ini membawakan persetujuan pertunangan antara Rajiv dengan Katrina Kaif (hilang lagi nama wataknya dalam filem ini), adik Nana Patekar tanpa pengetahuan mereka berdua.

Sedangan Rajiv dan heroin telah berkenalan terlebih dahulu melalui satu insiden kebakaran pada permulaan cerita dan Rajiv mulai saat itu sering terigau akan wanita terbabit. Dan secara tidak sengaja pula mereka telah dipertemukan oleh bapa saudara Rajiv tanpa mengetahui Sanjana (baru ingat) adalah adik kepada Nana Patekar.

Sementelahan mengetahui identiti sebenar penjahat berdua itu, Dr. Gungrhoo telah melakukan pelbagai helah. Niatnya cuma satu tidak mahu anak saudaranya Rajiv dijodohkan dengan keluarga penjenayah (berdasarkan kisah silamnya yang pedih). namun jika ada JODOH tidak ke mana, setiap helah Dr. Gungrhoo gagal dan Rajiv-Sanjana termetri ikatan mereka sebagai suami isteri. Hebatnya kuasa JODOH..

Itu yang pertama. Keduanya sebelum terpateri ikatan mereka berdua ini, Nana Patekar (masih belum terpanggil nama wataknya) dan Majnu Bhai adalah penjenayah dan penjahat yang sering membuat kacau-bilau. Skrip filem ini mengkehendaki Rajiv mencari inisiatif untuk membawa kedua-dua 'abangnya' ini ke jalan yang benar kembali. maka berusahalah si Rajiv ini dengan bantuan rakan-rakannya untuk menjayakan hasrat Dr. Gungrhoo ini. Jika tidak, maka tiada restu untuk Rajiv dan Sanjana disatukan sebagai pasangan suami isteri.

Sedikit demi sedikit aktiviti jenayah (yang dibawa dengan penceritaan humor) mereka berdua dapat dikurangkan dan mereka ini kembali menjalani kehidupan berlandaskan undang-undang.

Manusia berubah...

Namun NaZ masih kurus seperti dahulu :P

Share

No comments:

Post a Comment