Tuesday, May 18, 2010

TAK TAHU NAK CORET APA.. HARAPNYA ADA YANG BERGUNA...

saat merenung diri sendiri dan orang lain untuk pengajaran masa hadapan

Terkedu mendengar berita 'bakal' keruntuhan rumahtangga seorang kenalan yang hampir 2 tahun dikenali. Orangnya cukup baik dan peramah, namun di sebalik semua itu tersembunyi kedukaan yang cuba ditutupi dengan senyum tawarnya. Terdetik juga untuk mengetahui apa puncanya; teman-teman mengkhabarkan bahawa rumahtanggganya diganggu oleh 'makhluk' lain iaitu ibu mertuanya sendiri. Nah..! baru beberapa hari lalu disajikan dengan filem popular dan menyayat hati "Ibu Mertuaku" karya Seniman Agung Tan Sri P. Ramlee ini, satu lagi episod yang sama bakal ditayangkan dalam layar perak realiti kehidupan.

Isterinya dikhabarkan cukup anggun. Menepati ciri-ciri Wanita Melayu Terakhir. Amat sukar dicari keanggunan wanita sebegitu. Ramai yang memuji keindahan paras wajah isterinya. Namun bagi saya kini, keanggunan wajah dan kecantikan rupa fizikal bukanlah segalanya. Terbukti kini bahawa kesetiaan seorang isteri inilah yang akan mempertahankan rumahtangga dan kecekalan seorang suamilah yang menjadi perwira mempertahankan kesucian hubungan yang dibina.

sekadar gambar hiasan

Benar kata orang, "kita jangan memilih, namun kita tetap kena pilih." Bak kata mudahnya 'kena pilih' itulah yang akan menjadi teman sepanjang hayat kita nanti, tidak kira masa susah ataupun senang, masa payah ataupun senggang. Tetap dia berada di sisi kita. Kecantikan itu lahir dari dalam dan terserlah di luar. Bukan diperhati dari luar baru kita hendak menilai yang dalam.

Sekadar orang bujang mentah yang seakan pintar berkata-kata, tidak ada apa buah fikiran bernas yang dapat dikongsikan. Cuma coretan ikhlas (itupun tidak tahu benar tidak) tulus dari hati dan secara spontan dapat digarapkan. Insya ALLAH jika tidak banyak mungkin ada sedikit yang mengerti dan memahami.. :)

Mula serius dalam berkata-kata.....

Share

No comments:

Post a Comment